ätstörningar i allmänhet

jag är så trött på alla bloggar om tjejer som påstår att dom är anorektiker. Utan diagnos. "Eller jo, vissa kanske verkligen har anorexi, för dom uppfyller alla kriterier (som dem har hittat någon stans på internet) för den sjukdomen". haha-ha. Men inse, människor att kriterierna för anorexi,bulemi,uns mfl. är olika, beroende på vilken sida på internet man kollar på. Nej, personer som säger att dom har anorexi (eller andra sjukdomar) utan diagnos är enligt mig wannabes,självgoda och patetiska. Själv har jag ingen diagnos för någon av dessa sjukdomar, eftersom att jag inte har gjort det test som man ska göra för att bli diagnoserad.

(eller, jag har gjort det, men det var för över ett år sedan och under den tider har jag hunnit bli både frisk, och sjuk igen)

Ätstörningar- personer som "mixtrar" med maten, räknar kcal, har ångest och spyr. Att säga att man har äts. tycker jag inte att man behöver någon speciell diagnos för att kunna säga att man har, eftersom att själva tänket angåene ens kropp och mat inte är hälsosam om man är ätstörd. (det behöver inte synas på kroppen att man är ätstörd, det kan sitta i huvudet i allafall)

Anorexi- Anorexi är en form av ätstörningar. Som man enlgt mitt tycke behöver ha diagnos för att kunna säga att man har. (jämför med typ canser, bara för att man vet att man har canser (ätstörningar) behöver det inte vara säkert att man har just en tumör i levern (anorexi).

Bulemi- kriteriet för bulemi brukar vara att man spyr minst tre ggr/vecka, men även har sitter mycket i huvet och du behöver diagnos för att säkert kunna säga att du är bulmektiker.

Uns- en ätstörning, som man även här behöver ha diagnos för! Mycket vanligare än anorexi, men precis lika farlig. (det var uns jag blev diagnóserad med förra året) Att man har Uns kan betyda att man tex. har en liten släng av anorexi, och lite av bulemi.

så, snälla ni "anorektiker" utan diagnos. Byt ut meningen "jag har anorexi" mot "jag är ätstörd".

Kommentarer
Postat av: EllaMarie, 15 år och gravid.

Tack så hemskt mycket, blir så glad av snälla kommentarer! Jag har haft bulimia när jag var yngre, på riktigt, nu har jag dock blivit frisk från det.. hände för något tag sedan att jag fick återfall men lyckades sluta dagen efter så är inte "sjuk" längre. (Jag vräkte i mig sjukt stora mängder av allt som gick att få tag på för att sedan spy upp allt och lite till! åt frysta grejer bara för att jag inte hann laga det innan mamma kom hem!)



Jag har bara kollat tre inlägg i din blogg och jag tycker tyvärr inte att det är bra att du bloggar om hur man ska äta för att bli smal. Jag vet att du kanske inte vill men jag tror inte det hjälper dig att bli frisk. Vill du bi frisk så måste du kämpa.. vill du inte så går det inte.

2009-01-30 @ 00:12:06
URL: http://ellamarie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0